Anda masih sakit walaupun telah menjalani semua rawatan? Anda yakin bahawa anda telah mengikuti semua kaedah rawatan? Tapi mengapa anda masih mengalami kesakitan yang amat sangat? Mengapa anda masih tidak mampu untuk membuat sebarang kerja? Jom kita sama-sama mencari punca dan cara penyelesaiannya di sini (',') Harap anda semua akan berpuas hati selepas membacanya (',') Minta jasa baik semua untuk memberi sebarang komen dan cadangan...Kerjasama yang diberi, amat dihargai (',')

11 May 2011

Sakit tulang ekor (coccydynia)


Sakit tulang ekor (tail bone) atau istilah perubatannya coccydynia ialah kesakitan kronik yang dirasai pada hujung tulang punggung yang berhampiran dengan anus. Di sebabkan kedudukan tulang ini dihujung punggung kesakitannya bersifat amat mekanikal. Maksudnya kesakitan akan lebih dirasai bila tekanan secara langsung dikenakan kepada tulang ekor tersebut seperti duduk atas kerusi, menunggang motosikal atau ditekan dengan jari. Ianya disebabkan oleh keradangan yang berlaku atau geseran dikeliling tulang ekor tersebut.




     Bila anda mengidap kesakitan ini anda perlu bertemu pain specialist kerana mereka ada rawatan yang terbukti berkesan.  Di Pain Clinic HUSM kaedah prolotherapy dan radiofrequency menjadi keutamaan. Ini adalah kerana pesakit yang dirujuk disini telah menemui kegagalan dalam strategi rawatan sebelum itu. Mereka telah lama menderita kesakitan dan kini tibalah masanya mereka menerima rawatan terbaik untuk coccydynia.  Di Pain Clinic HUSM, kami telah merawat ramai pesakit yang mengalami coccydynia ini dengan kejayaan hampir 100%.
 

1 comment:

  1. terimakasih infonya
    kalau kulit di bagian tulang ekor itu luka
    bagaiman solusinya terimakasih

    ReplyDelete